'AUGUSTUS: OKLAHOMA' van Tracy Letts

“Het leven is erg lang,” aldus de heer des huizes Beverly Weston, onderuitgezakt op een stoel in zijn chaotische werkkamer. Met een glas whisky in de hand overdenkt hij hardop zijn leven. Cynisch als hij is, lijkt niets deze man meer te deren. Zijn vrouw heeft “een klein beetje kanker”. Zij slikt pillen, hij drinkt: dat is de deal. Maar dan verdwijnt Beverly en lijkt Violet ontroostbaar. Of zet ze haar verdriet alleen in om haar drie dochters en haar zus met voltallige aanhang naar het ouderlijk huis te lokken? Spoedig is de hele familie bijeen. Terwijl men herinneringen ophaalt aan Beverly en het roemruchte familieverleden, lopen de spanningen hoog op – niet in de laatste plaats dankzij de spijkerharde commentaren van de manipulatieve Violet. Al snel blijkt dat deze keer geen jeugdtrauma onberoerd blijft en geen familiegeheim meer veilig is. Niemand ontsnapt aan de wurgende greep van de moederliefde.
Maar ondanks alles blijven de Westons, die keiharde overlevers, elkaar opzoeken voor bevestiging, troost, genegenheid en liefde. Het indiaanse meisje Johnna, de hulp in de huishouding en drager van een eeuwenoude cultuur waarin familierituelen nog steeds worden geëerd, slaat zwijgzaam vanaf de zijlijn de ondergang van de Westons gade. Gezellig zal het niet worden.
“De onontkoombaarheid van bloedbanden. Of je nu wilt of niet, je bent kind van je ouders, en genen en opvoeding spelen een grote rol. We vechten er allemaal mee, bewuster of onbewuster.”

Een echt ensemblestuk
De Amerikaanse auteur Tracy Letts (1965) schreef met Augustus: Oklahoma (oorspronkelijke titel August: Osage County) een groots opgezet familiedrama in de rijke Amerikaanse theatertraditie van schrijvers als Eugene O’Neill, Tennessee Williams, Sam Shepard en Edward Albee. Zes maanden na de première in Chicago stond het stuk al op Broadway, gevolgd door opvoeringen in onder meer Londen, Wenen en Melbourne. Letts’ stukken worden voortgestuwd door meeslepende verhaallijnen, die het publiek beetgrijpen om niet meer los te laten. Zijn personages worstelen met de morele en spirituele dilemma’s van onze tijd. Bijzonder aan Augustus: Oklahoma is dat zelfs de minst omvangrijke rol nog gedetailleerd is uitgewerkt. Dat maakt het tot een echt ensemblestuk, waarin alle acteurs kans krijgen om te schitteren. In 2008 werd Augustus: Oklahoma bekroond met de belangrijkste Amerikaanse toneelschrijfprijzen, de Pulitzer Prize en de Tony Award.

Data:
14, 20, 21, 27, 28 mei & 3 juni 2016

Cast:
Marleen van Boxel
Ithar da Costa
Peter van Dusseldorp
Carolien de Graaf
Betty Groen
Stefan van der Hulst
Sylvia Janssen-Berghoef
Sonja Regtien
Rob Saras
Bas Spiegelenberg
Savannah Stolk
Fokke Venema
Astrid de Vetten

Productie en kleding
Tanja Schelfhout van Leeuwen & Mies van Aartsen

Regie                
Gwen de Visser

Regie- assistent
Mariette van Solkema

Licht en techniek
Rob Saras

Grime
Linda van Tol & Marny van Aartsen

Fotografie
Arjanneke van den Berg

Decor
Peter Starink